Eerste deel van Gull Wing brug getransporteerd naar Lowestoft
U bent hier
Eerste deel van Gull Wing brug getransporteerd naar Lowestoft
Lowestoft, Verenigd Koninkrijk – Sinds afgelopen zomer maken wij in onze werkplaatsen in Eeklo en Wondelgem grote brugdelen voor de nieuwe Gull Wing brug. De brug bestaat uit twee aanbruggen - noord en zuid - en de centrale rolbasculebrug. Dit centrale deel is een beweegbare brug, waardoor de schepen met onbeperkte hoogte kunnen passeren.
We hebben het eerste deel van de noordelijke aanbrug gefabriceerd en getransporteerd. Het weegt ongeveer 300T en is 55 meter lang. De aanbruggen zijn gebogen in planzicht en in hoogte, waardoor de fabricage complexer is. De brug bestaat uit stalen platen, die aan elkaar zijn gelast en geverfd. Deuvels op de bovenflenzen zullen later voor een vaste verbinding zorgen met het gewapend betonnen dek. We kunnen kwalitatief hoogstaand werk leveren met een strakke planning, door het merendeel van het werk binnen, in gecontroleerde werkruimtes, uit te voeren.
We hebben het brugdeel vanuit onze werkplaatsen in Wondelgem op een transportponton verplaatst met SPMT's. Deze zelfrijdende modulaire transporters stellen ons in staat om op een veilige en gecontroleerde manier grote en zware constructies te verplaatsen. Vervolgens sleepten we het ponton over de Ringvaart, Kanaal Gent-Terneuzen, Westerschelde en het Engels kanaal naar de haven van Lowestoft.
We kwamen de haven van Lowesoft binnen met een kenterend tij en vaarden door de smalle brugopening van de bestaande brug, de rivierhaven in. We verplaatsten het brugdeel van het ponton naar de North Quay, over Commercial Road en zetten dit neer op een aantal tijdelijke ondersteuningen. Mammoet UK en HEBO Maritiemservice ondersteunen ons bij deze operaties.
Op de stalen structuur wordt nu een betonnen dek gestort, waardoor het gewicht verviervoudigd wordt. Later dit jaar, na voltooiing van het dek, wordt het brugdeel geïnstalleerd op de pijlers boven de spoorlijn Oost-Suffolk.
De Gull Wing brug wordt de derde oversteek over Lake Lothing in Lowestoft, waardoor het verkeer op de bestaande bruggen wordt ontlast en een belangrijk herkenningspunt aan de stad wordt toegevoegd.
Victor Buyck Steel Construction fabriceert en installeert het structurele staalwerk van de aanbruggen en de basculebrug van de Gull Wing brug, over Lake Lothing. De hoofdaannemer is Farrans Construction, de opdrachtgever is Suffolk County Council.