Victor Buyck installeert eerste van in totaal drie delen van de nieuwe wegbrug over de Leie tussen Ooigem en Desselgem
U bent hier
Victor Buyck installeert eerste van in totaal drie delen van de nieuwe wegbrug over de Leie tussen Ooigem en Desselgem
Waregem/Wielsbeke, België - Afgelopen weekend heeft Victor Buyck het eerste deel van de nieuwe wegbrug over de Leie tussen Ooigem en Desselgem geïnstalleerd.
Na een uitgebreide studiefase is Victor Buyck in mei 2021 van start gegaan met de fabricage van de nieuwe stalen boogbrug over de Leie tussen Ooigem en Desselgem.
Slechts vier maanden later is het eerste van in totaal drie delen geïnstalleerd op de werf. Victor Buyck bouwde het middendeel van het wegdek met een lengte van 72 meter, een breedte van 19,2 meter en een gewicht van 520 ton samen in de ateliers in Eeklo en Wondelgem. Daar is het in het begin van de week op een ponton geladen, om van daaruit een korte reis over de Ringvaart in Gent en de Leie aan te vatten tot op de werf op de grens van Waregem en Wielsbeke. Een korte reis, maar wel eentje met twee uitdagende hindernissen!
Ten eerste moest de sluis in Evergem gepasseerd worden. Een gemakkelijke opdracht, ware het niet dat deze sluis op 30 september buiten dienst zou gesteld worden voor onderhoud, en passage met dit grote bouwdeel dan niet meer mogelijk zou zijn voor een lange periode. Dankzij de goede voorbereiding en de enorme inzet van het voltallige fabricageteam is Victor Buyck er in geslaagd om het bouwdeel tijdig af te werken, en kon dit minder dan 24 uur voor de sluiting de sluis in Evergem passeren.
Een dertigtal kilometer verderop moest de nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve met een breedte van 16 meter gepasseerd worden. Op het eerste zicht een onmogelijke opdracht met een bouwdeel van 19,2 meter breed. Als oplossing werd het bouwdeel opgevijzeld op het transportponton, zodanig dat dit boven de kade van de sluis uitkwam en de sluis alsnog kon gepasseerd worden. Al was er ook op die manier maar heel weinig marge tussen de verlichtingspalen aan de ene kant en de elektriciteitskasten aan de andere kant.
Met een dagje vertraging – de werken die gepland stonden op zaterdag moesten door het stormweer 24 uur worden uitgesteld – heeft Victor Buyck het brugdeel dan geïnstalleerd op zondag 3 oktober. Bij aankomst op de werflocatie is het ponton in het midden van de Leie geplaatst en in positie gehouden met behulp van 4 lieren. Eerst is het brugdeel opgevijzeld op het ponton. Daarna is dit overgenomen door SPMT’s met een draagstructuur. Vervolgens is het brugdeel in zijn geheel met behulp van de SPMT’s 90° gedraaid op het ponton om tot boven de tijdelijke stellingtorens uit te komen. Eenmaal in positie is het brugdeel dan afgelegd op zijn definitieve positie.
In minder dan 24 uur tijd is dit gevaarte, onder het toeziend oog van vele nieuwsgierige buurtbewoners, succesvol op zijn plaats gelegd!
Victor Buyck zal de volgende twee delen over respectievelijk drie weken en zes weken via het water aanvoeren en installeren met behulp van grote mobiele kranen.
In het kader van het Seine-Schelde project wordt de oude betonnen brug over de Leie tussen Ooigem en Desselgem vervangen door een nieuw, groter, stalen exemplaar.
Victor Buyck bouwt deze nieuwe stalen boogbrug met een lengte van 99 meter, een breedte van 19,2 meter en een totaal gewicht van 1.000 ton samen met haar civiele partner Artes Depret.
Het wegdek en het fietspad worden in de ateliers in Eeklo in kleinere bouwdelen gemaakt, die vervolgens over de weg getransporteerd worden naar de ateliers in Wondelgem. Daar worden deze kleinere bouwdelen samengebouwd tot grotere delen. De boogdelen worden volledig in Wondelgem gefabriceerd. Alle bouwdelen worden via het water getransporteerd tot op de werf.
De volledige brug wordt in drie fasen naar de werf gebracht:
- Het middendeel (72m x 19,2m met een gewicht van 520T);
- De twee uiteindes van het brugdek met het begin van de boog, ook wel ‘booggeboortes’ genoemd (13,7m x 19,2m met gewicht van 2 x 130T);
- De vier boogbenen (lengte van 26 meter met een gewicht van 4 x35T) en de strik waar de bogen bovenaan samenkomen, ook wel ‘broekstuk’ genoemd (lengte van 43m, gewicht van 80T)
Hieronder kan u een video van de volledige operatie bekijken: