Montage spoorwegviaduct Mantes-la-Jolie van start
U bent hier
Montage spoorwegviaduct Mantes-la-Jolie van start
Mantes-la-Jolie, Frankrijk - In maart 2020 werd het startschot gegeven voor het project “Saut de Mouton à Mantes-la-Jolie”. Dit project omvat de constructie van een spoorwegviaduct met een lengte van 621 meter dat deel uitmaakt van de uitbreiding van het Parijse spoorwegennetwerk naar het westen. Het viaduct bestaat uit 2 verticale caissons met daartussen meer dan 900 dwarsdragers. Dit project wordt uitgevoerd door de tijdelijke groepering met Victor Buyck, Bouygues TP en Soletanche Bachy FS, waarbij Victor Buyck verantwoordelijk is voor de studie, fabricage, montage en conservering van de volledige stalen structuur van 4.300 ton.
Na een uitgebreide studiefase is Victor Buyck in december 2020 gestart met de fabricage van de staalstructuur in zijn werkhuizen in Eeklo. Victor Buyck fabriceert de hoofdliggers en dwarsdragers in Eeklo en transporteert deze vervolgens over de weg naar de werf ten westen van Parijs. In totaal worden de hoofdliggers in 56 aparte caissons geproduceerd, met een maximale lengte van maar liefst 29.8 meter
Dankzij de goede voorbereiding en de collectieve inzet werd het laswerk van de eerste twee caissons van 25 meter al na een zestal weken midden februari afgerond. Om alle afmetingen en aansluitingen te controleren heeft Victor Buyck een voormontage gemaakt van deze twee caissons en een aantal dwarsdragers in het werkhuis in Eeklo. Dat was dan ook de eerste keer dat je kon zien hoe groot de doorsnede van het viaduct effectief is (8,4 meter breed en 3,5 meter hoog)!
Na de finale afwerking en het aanbrengen van de corrosiebescherming, zijn in de week van 25 maart de eerste vier caissons met uitzonderlijk transport naar de werf vervoerd. Sindsdien zijn er elke week twee extra caissons en bijhorende dwarsdragers getransporteerd naar de werf. Victor Buyck bouwt deze caissons en dwarsdragers nu samen op het assemblageterrein op grondniveau, net naast de definitieve locatie. Al tegen midden mei zal Victor Buyck dankzij een team van om en bij de 25 monteurs, lassers en schilders, klaar zijn met de samenbouw van de eerste 5 brugdelen op grondniveau. Dit eerste afgewerkte stuk van 126 meter lang en 883 ton zal dan worden opgevijzeld, met SPMT’s worden ingereden in uitkraging boven een bestaande spoorweg en worden neergelegd op het landhoofd en de eerste twee pijlers. Maar meer daarover in onze volgende post!