Historisch moment: Inhijsen van de Nieuwe Meulestedebrug in Gent
U bent hier
Historisch moment: Inhijsen van de Nieuwe Meulestedebrug in Gent
Gent, België - Een mijlpaal voor de stad Gent werd afgelopen week verankerd: het inhijsen van het laatste brugdeel van de Noordelijke brug van Meulestede na vijf intense montagedagen. Deze brug staat niet alleen symbool voor verbinding, maar zal ook als echt landmark dienen in het stadslandschap van Gent.
Dit project was mogelijk dankzij de onvermoeibare inzet van velen, en we willen graag iedereen bedanken die een rol heeft gespeeld in het succes ervan. In het bijzonder gaat onze dank uit naar ons montageteam. Zij hebben er - ondanks uitdagende omstandigheden en tijdsdruk - voor gezorgd dat de montage soepel is verlopen.
Geniet mee van de indrukwekkende beelden: (lees verder na de video)
De Meulestedebrug is een technisch hoogstandje, bestaande uit drie elementen waarvan twee vaste delen en één centraal beweegbaar deel. Dit beweegbare deel, een basculebrug, creëert een vrije doorvaarbreedte van 20 meter voor schepen, waardoor de waterwegen vlot kunnen worden gebruikt.
Met een totale lengte van 58 meter, waarvan het wegdek van het centrale beweegbare deel zo’n 25 meter in beslag neemt, belichaamt deze brug zowel functionaliteit als elegantie. Het ontwerp omvat kokervormige hoofdliggers, I-vormige dwarsdragers en een orthotroop dek, wat een staaltje van technische finesse en innovatie vertegenwoordigt.
De Meulestedebrug zal niet alleen een cruciale rol spelen in het verkeer, maar zal ook een architectonisch kenmerk vormen dat de stad verrijkt en haar karakter versterkt.
Victor Buyck Steel Construction bouwt de nieuwe Meulestedebrug in samenwerking met Artes en Besix Unitec in opdracht van De Vlaamse Waterweg, Agentschap Wegen en Verkeer, Farys en Stad Gent. De hijswerkzaamheden gebeuren in samenwerking met Hebo.