Verbindingsbrug te Zeebrugge succesvol ingevaren!
Vous êtes ici
Verbindingsbrug te Zeebrugge succesvol ingevaren!
Zeebrugge, België – In het weekend van 22 januari 2022 werd de nieuwe Verbindingsbrug te Zeebrugge ingevaren, afgezet, aangekoppeld én voor het eerst volledig open gedraaid. Deze nieuwe brug over het Verbindingsdok schakelt de Verschaveweg en Koffieweg aaneen, waardoor een extra Noord-Zuid toegangsweg ontstaat in de haven voor het wegverkeer in de haven: de vrachtwagens, de werknemers, maar ook 500T zware mobiele kranen en andere konvooien, van de 300 gevestigde havenbedrijven.
Het stalen brugdek, bestaande uit zware samengelaste hoofdliggers, gekoppeld met dwarsdragers en een orthotroop wegdek heeft Victor Buyck in een periode van ongeveer één jaar zorgvuldig samengesteld. Dit gebeurde na een gedetailleerd studietraject dat werd opgestart in het voorjaar van 2020. De volledige staalbouw werd in onze vestigingen in Eeklo en Wondelgem aaneengepuzzeld, om geleidelijkaan samengebouwd te worden tot één volledig afgewerkt brugdek van 130m lang. In het najaar van 2021 hebben we de 1.850T zware stalen mastodont nauwkeurig in de werkplaats nagewogen, en hierbij voor het eerst volledig afgezet nabij het centrale draaideel! Nadien werd ze verder tot een hoogte van 5m gebracht zodat het mechanische hart van de draaibrug kon ingebracht worden.
Na aankoppelen van de draaikrans, het inbrengen van de machinekamers en het plaatsen van leidingen volgde een periode van uitvoerig testen en controle. Deze operaties gebeurden allemaal door Agidens Infra Automation en hun onderaannemers Demako NV – Vameco BVBA, in de werkplaatsen van Victor Buyck in Wondelgem. In deze doorlooptijd werkte Victor Buyck de stalen bovenbouw verfijnd verder af.
Uiteindelijk werd de afgewerkte draaibrug op zondag 9 januari 2022 door Sarens (in onderaanneming van VBSC) naar buiten en nadien op ponton gereden, om na enkele dagen rivier- en zeetransport in Zeebrugge aan te komen. Eens aangemeerd gingen de drie TM partners opnieuw aan de slag, om alle nodige voorbereidingen te treffen voor het invaren.
Zaterdagmorgen stond iedereen op post om de grootste beweegbare brug in Europa, op dat ogenblik nog afgesteund aan de hand van 68 assen SPMT op twee koppelpontons en een zeeponton, met duwboten en lieren te verplaatsen richting het het fameuze middeneiland. Deze centrale fundering zal op z’n eentje de komende 100 jaar tot 650 000 keer het volle gewicht (2.200T inclusief alle toebehoren) van de draaiende verbindingsbrug moeten weerstaan wanneer deze wordt open- en dichtgedraaid! De civiele werkzaamheden rond het middeneiland, remmingswerk, landhoofden en aanbruggen werden reeds geruime tijd voorafgaand de operatie door Artes Depret NV gerealiseerd.
Eens boven het middeneiland gepositioneerd, volgde het meest secure werk aan de volledige operatie: het stalen gevaarte van 130m lang, 22m breed en 4,5m hoog moest nauwkeurig worden afgezet op de voorziene locatie, zodoende de onderste helft van de draaikrans aan te koppelen met de betonfundering. Al deze operaties verliepen sneller dan voorzien, en volgens de voorafgaande studie.
In de nacht van zaterdag op zondag volgde nog een fase van aankoppelen van de bovenbouw met de onderbouw, en moest het nodige leidingwerk worden voltooid om de draaibrug van levensenergie te voorzien. Eens aangesloten werd de draaibrug voor het eerst volledig overgenomen op z’n 8 stevige hydraulische hefcilinders, en kort nadien door Agidens Infra Automation volledig en succesvol opengedraaid! Proficiat aan alle betrokken partijen, hun onderaannemers en alle betrokken medewerkers!
Gedurende de komende weken wordt het brugdek voor het eerst via de hefcilinders 80cm gezakt, en nauwlettend bijgestuurd waar nodig vooraleer ze volledig operationeel is. Aansluitend volgt de komende maanden nog een periode van verdere afwerking van o.a. signalisatie, asfalteren van de aanbruggen, enz. De nieuwe verbindingsbrug is voorzien om eind april officieel geopend te worden.
- Opdrachtgever : Port of Zeebrugge (MBZ)
- Aannemers : TM Artes Depret NV – Victor Buyck Steel Construction – Agidens Infra Automation
- Studiebureau : SBE – Stendess